Nieuwsbrief 2024-wk. 38.
Beste mensen,

Hierbij ontvang u onze wekelijkse nieuwsbrief, waarin we u weer bijpraten over het wel en wee binnen onze kerkgemeenschap. Mocht u inspiratie hebben om zelf een stukje te schrijven of gedachten met de lezers van deze nieuwsbrief te willen delen, dan zien wij u kopij graag tegemoet.

Terugblik Startzondag 15 september.
De startzondag van het activiteitenseizoen 2024-2025 had als thema “Als nieuw”. Hoewel het vooral gaat om het doorstarten van activiteiten, is deze dienst na de zomervakantieperiode toch altijd net even anders.
De activiteitencommissie heeft de dienst met onze voormalige eigen dominee Lolkema voorbereid.
Heerlijk was het om ook de Cantorij weer te horen zingen, in tegenstelling tot het thema, klonk het “als vanouds”.
Omdat het die zondag ook “Open Monumentendag” was, kwamen enkele “monumentjes” van onze eigen kerk aan bod. Het mooi “als nieuw” opgepoetste zilveren Avondmaalsstel van bekers en schaal werd getoond, waarbij Meta vertelde over de hierop aangebrachte graveringen.
Aan de kinderen van de kindernevendienst en iedereen werd uitgelegd dat het hijsoog in de kerkzaal, ooit gebuikt werd voor de ophangen van de kachelpijp. Dit lieten we zien op foto’s uit het zg. “Roze boekje” (200-jarige jubileum kerkgebouw), waar na de dienst nog veel vraag naar was.
Na de dienst was er tijdens het koffiedrinken aandacht voor de door enkele gemeenteleden meegenomen persoonlijke monumentjes. Vooral de persoonlijke verhalen achter die monumentjes waren indrukwekkend.
Omdat het kerkgebouw werd opengesteld voor de Open Monumentendag, sloten we de Startzondag activiteiten om 12:00 af, terugkijkend op een fijne dienst.
Namens de Activiteitencommissie,
Klaas Boonstra

Open Monumentendag was weer een succes!
‘Dit is niet zomaar een mooi kerkgebouw, maar een heel complex, schitterend!’, dat was één van de reacties die we kregen op Open Monumentendag 2024. Er waren ruim 40 bezoekers - uit Zeeland, Utrecht en zelfs Friesland, maar ook van het dorp Ossendrecht: ‘ik woon al 60 jaar hier – wat leuk dat ik eens binnen kan kijken!’
De ruim 40 bezoekers waren verrast over de omvang van ons gebouw en ook de tuin mét klokkenstoel vonden de bezoekers prachtig. Druppelsgewijs kwamen de bezoekers binnen – en dat was fijn, want zo konden we iedereen rondleiden en vertellen over de gang van zaken in de kerk. We  reikten een foldertje uit; voor de sfeer zorgde organist Piet den Ouden en er was zelfs een kleine boekenmarkt ingericht. Het enthousiasme en de gastvrijheid van de vrijwilligers werden zeer op prijs gesteld.
Vrijwilligers: Dank voor het plezier en de inzet!
Loes van Arkel

Diakonie/ZWO
De bloemen uit de kerkdienst van afgelopen zondag gingen naar Mevr. Colpaart, ter bemoediging. Zij is herstellende in het revalidatiecentrum Bravis van een heupoperatie.

Pastorale aandacht:
Voor zover bekend verblijven er verder geen gemeenteleden in het ziekenhuis, maar wij weten ook niet alles. Dus als u [of u weet iemand die] met ziekte of zorgen te maken krijgt, laat het ons weten. We kennen allemaal wel iemand, die een beetje steun, aandacht of een [figuurlijke] arm om zich heen kan gebruiken. Laten we zien dat we ook hierin een gemeente met samenhang zijn!

Kerkrentmeesters:
De opbrengst van de collectes van afgelopen zondag bedragen:
1. JOP 115,50
2. Pastoraat en eredienst 71,30
3. Onderhoud kerkgebouw 50,00

Er waren 51 mensen in de kerk. Wederom hartelijk dank voor uw bijdragen.
U kunt voor de collecten ook bijdragen via NL37 ABNA 0427 8015 16, t.n.v. Protestantse Gemeente Woensdrecht. Graag in de omschrijving het collectedoel vermelden.

Kerkdienst zondag 22 september 2024
Voorganger: Ds. C. Inkelaar-Mos, Oudenbosch
Teksten:   Marcus 1 vers 15 en Romeinen 12: 1 t/m 9a
Ouderlingen: Hans den Daas en Charlotte Statema
Organist: dhr. Piet den Ouden
U kunt de kerkdienst volgen via YouTube of kerkdienstgemist.
De liturgie van de dienst kunt u hier vinden.

1. PKN Vredesweek
3. Onderhoud kerkgebouw

Na de kerkdienst van u van harte uitgenodigd voor een kopje koffe/thee in de koffieruimte van de Oude Pastorie.

Komende activiteiten:
25 sep 2024: Lunch voor ouderen in de koffiezaal van de kerk. Aanvang 12:00 uur. Er ligt een intekenlijst in de kerk of u kunt zich opgeven bij Hennie Tamboer, tel. 06-15 047 448.

Kopij voor de volgende nieuwsbrief graag inleveren voor komende donderdag 18:00 uur per mail aan kees@colpaartbv.nl
Kopij kerkblad. Inleveren kopij tot uiterlijk vrijdag 27 september, 20.00 uur bij Judith Oostdijk, e-mail: judithoostdijk@outlook.com

Pannenkoeken eten
datum en tijdstip 25-10-2024 om vanaf 17:30 uur

datum en tijdstip 27-10-2024 om 9:45 uur
Filmdienst:  Kees Visser

1. Diaconie

datum en tijdstip 03-11-2024 om 9:45 uur
Filmdienst:  André Oostdijk

1. ZWO Ghana
3. Onderhoud kerkgebouw

Toelichting op de collecte:

Ghana: Kinderen leren Bijbellezen in hun eigen taal.
In de afgelegen dorpen in Noord-Ghana zijn veel volwassenen nog analfabeet. Tegenwoordig gaan de meeste kinderen in Ghana naar school. De kwaliteit van het onderwijs is niet optimaal. De klassen zijn groot en het onderwijs Engelstalig, terwijl kinderen thuis soms alleen een lokale taal spreken. Daarom leren veel kinderen alsnog niet goed lezen en schrijven.
Via bijbelclubs leren kinderen de Bijbel lezen in hun eigen taal. Dat is goed voor hun leesvaardigheid. Ze krijgen de mooi geïllustreerde Bijbel mee naar huis, waar hele families in contact komen met de Bijbelse verhalen. Zo leren ieder jaar 750 kinderen via kinderbijbelclubs bijbellezen in eigen taal. Goed voor hun eigen ontwikkeling.

Voor onze jongeren: Sirkelslag
datum en tijdstip 08-11-2024 om 19:30